0

Apple Music recensie

Recensie Apple Music

Apple Music

Gisterenavond is Apple begonnen met het ‘over the air’ aanbieden van iOS 8.4. Belangrijkste wijziging in deze versie van het besturinggsysteem voor iPhone en iPad is de toevoeging van Apple Music. Iedereen met een iPhone of iPad die versie 8.4 binnenkrijgt kan na de installatie van de update gratis 3 maanden muziek streamen met Apple Music. Lees hier onze recensie over Apple Music.

Na de gratis proefperiode moet per maand 9,99 betaald worden om muziek te kunnen blijven streamen. Daarmee is muziek streamen met Apple even duur als Spotify. De prijs is overigens niet de enige overeenkomst. Ook de mogelijkheden van Apple Music zijn in grote lijn identiek aan de mogelijkheden van Spotify en concurrerende muziekdiensten.

Apple had beloofd dat haar streaming muziekdienst tegelijkertijd op zowel iOS als OS X zou worden aangeboden. Helaas is dat niet het geval. Apple Music zit in versie 12.2 van iTunes en deze versie is nog niet beschikbaar. Een klein slordigheidsfoutje van Apple dat de komende week waarschijnlijk zal worden opgelost.

Apple Music instellen

Na het downloaden en installeren van Apple iOS 8.4 vind je Apple Music onder een nieuw icoon op je smartphone. Na het aanklikken van dit icoon volstaat het invoeren van betalingsgegevens om te beginnen met streamen. Momenteel kun je alleen nog maar betalen met een creditcard. Wil je gratis streamen met Apple Music? Ook dan moet je je creditcardgegevens invoeren.

Heb je Apple Music ingesteld met jouw gegevens dan kun je de applicatie nu personaliseren. Hiervoor heeft Apple een scherm toegevoegd waar je zowel jouw muzikale voorkeuren op het gebied van genres en artiesten kunt aangeven.

Ben je klaar met het instellen van muziekgenres die je graag hoort en weet Apple Music welke artiesten je leuk vindt? Dan kun je verder naar het startscherm van Apple Music. Dit scherm toont onder meer aanraders van Apple Music op basis van je muziekvoorkeuren. Deze aanraders worden getoond in de vorm van albums en afspeellijsten die je met een klik kunt afspelen.

Zowel de album aanraders als de afspeellijsten zijn verrassend goed afgestemd op de muzikale voorkeuren van onze redactie. Met deze functie heeft Apple dan ook een sterke troef in handen om populairder te worden dan Spotify.

Beats Radio

Nu Apple Music online staat is Beats Music stopgezet. Wat blijft is een radiostation binnen Apple Music dat de naam Beats Radio draagt. Beats Radio wordt 24 uur per dag live uitgezonden en biedt populaire muziek. Het programma wordt gepresenteerd door Amerikaanse en Engelse DJ’s en richt zich op basis van de muziekkeuze vooral op Amerika en Engeland.

Beats Radio wordt ook aangeboden via iTunes. Daar kun je ook gratis luisteren naar dit radiostation alleen heb je dan wel te maken met reclame.

Connect

Een andere functie binnen Apple Music is Connect. Door op dit tabblad te klikken kun je in verbinding komen met de profielen van artiesten die meewerken aan Apple Music. Op deze profielen (die nu nog bijna ongevuld zijn) vind je bijvoorbeeld nieuwe muziek die exclusief via Apple Music wordt aangeboden. Ook vind je er muziek die populaire artiesten leuk vinden.

Tenslotte

Apple Music is vooralsnog niet de Spotify-killer die veel mensen misschien verwacht hadden. Apple Music is een goede streaming muziekdienst. De verschillen met Spotify zijn echter minimaal. Apple zal het dan ook vooral van de grote schare aan trouwe fans moeten hebben die hoe dan ook overstappen op Apple Music.